מאת: עדי לוקסנבורג

מאת: עדי לוקסנבורג

מי רוצה לשמוע סיפור?

בעידן שבו אפשר למצוא הכל על המסך הממכר חשוב לעמוד על חשיבותם של ספרים אמיתיים.

כיצד תורמת הקריאה להתפתחות? מתי מתחילים להקריא? איך בוחרים ספרים? וגם כמה המלצות לספרים שאני מאוד אוהבת.

אז ראשית נתחיל בחשיבות הקריאה. קריאה מעוררת חלקים חשובים במוח שאחראים על דימיון, יצירתיות, חשיבה מופשטת ועוד. אצל ילדים החשיבות גדולה עוד יותר שכן הספר מספק להם גם המון מידע וידע. ספרים מלמדים ילדים המון, ספרי הפעוטות מלמדים על העולם בו אנו חיים – חיות, צבעים, שמות עצם ופעלים. ספרים לגיל הרך מלמדים דברים מורכבים יותר כמו – הפכים, סיבות ותוצאות, סדר יום, אירועי השנה ועוד. ספרים לגיל הצעיר מתווכים לילד רגשות, עוזרים להסתגל ולהבין מצבים חדשים כמו כניסה ראשונה לגן, לידת אח קטן, גירושי הורים והרשימה עוד ארוכה. 

הספר, על אף שמכיל תמונות ואיורים, מפעיל את הדימיון של הילד, מפתח יצירתיות ומקדם תהליכי מחשבה הכרחיים להמשך ההתפתחות הקוגניטיבית של הילד.

קריאה משותפת, היא אחת הדרכים הטובות ביותר ליצירת קשר אישי בעל נופך משמעותי עם הילד. אני קוראת לזמן הזה "זמן זהב" כי הוא יקר מאוד ואין לזלזל בו.

אז מתי ואיך מתחילים?

מהניסיון שלי למדתי כי כדאי להתחיל כמה שיותר מוקדם, המלצתי סביב גיל 4-6 חודשיים. בגיל הזה, כדאי לשכב יחד עם הילד על משטח פעילות ולהקריא כאשר הספר פתוח מעליכם. בעקביות, לבחור ספר (המלצות בהמשך) ולהקריא במשך חודש כל יום. כמובן שאין לנו מטרה שהילד יבין את הספר אבל החזרתיות והשגרה מלמדות את הילד הקשבה, התבוננות לאורך זמן ולא פחות חשוב, מייצר לנו זמן פנאי קבוע עם הילד, מושג הפנאי, הכולל בתוכו את כל הדברים שאנו עושים מרצון ולא מהכרח חשוב שיתקבע כבר בגיל הצעיר.

בהמשך כמובן שנקריא סיפורים בישיבה ובזמנים שונים ביום. סיפור לפני השינה זה דרך מצוינת לקבע מנהג קריאה במשפחה אם כי חשוב לשלב קריאת סיפורים גם במהלך היום, כאשר הילד ערני יותר וקשוב יותר. ספר חדש כדאי להקריא פעם ראשונה במשך היום, שנוכל לייצר עם הילד שיחה על הספר, לאפשר זמן התבוננות חופשי ושאילת שאלות. כמו כן, לא נרצה שהילד ילמד שספר זה רק כלי הרדמה והשימוש בו הוא רק במיטה, השאיפה היא כמובן שהילד יהנה לקרוא ספרים וירצה לעשות זאת בזמנו הפנוי.

איך בוחרים ספרים?

ראשית, עלינו לקרוא את הספר בצורה מעמיקה. במהלך הקריאה לבדוק שהספר מכיל מילים ראויות ולא כאלה שנעדיף לא לחשוף את ילדינו אליהם. שהאיורים מתאימים ואינם מפחידים מידי, והדבר החשוב ביותר, להבין את המסר של הספר ולשאול את עצמנו האם זה תואם את השקפת עולמנו. נכון גם לגבי קלאסיקות שגדלנו עליהם והמסרים כבר לא רלוונטיים ואינם מתאימים בימנו.

המלצות:
פעוטות –  "ברכבת יושבת ארנבת"

ספר הפעוטות המקסים של טובה שיינברג, שאיירה מקסים וחמים אורה איל, הוא אחד הספרים האהובים אלי. הספר לוקח אותנו לטיול ברכבת עם הארנבת וחבריה לעבר הים, ההר, העץ, והשקיעה. הספר הוא ספר חזרתי, שזה חשוב מאוד בגיל הצעיר ע"מ לפתח את ההקשבה לפי אינטונציה שחוזרת על עצמה.

הייחודיות בספר היא שהוא גודל עם הילד, בתחילה מקשיבים, אחר כך משלימים מילים, לומדים מילים כמו פרפר, ים, הר, בית וגינה. וכשהילד גדול מספיק, הוא מסדר את הבובות על כסאות בשורה ומשחק ברכבת ובארנבת בהנאה.

הקלאסיקה "מעשה בחמישה בלונים" הופכת גם היא לאחר הקריאה למשחק כיף עם בלונים.

גיל הרך – "ככה גם אני יכולה!" ספר מקסים של יונה טפר, איורים: שחר קובר.

הספר מספר על נוגה שיכולה לקפוץ כמו ארנב, להתגרד כמו קוף ולחקות את החיות.

למה אני אוהבת את הספר הזה?

ראשית, הדגש הוא על מה נוגה יכולה לעשות, כמה דברים, איזה מגוון, הילד מרגיש תחושת מסוגלות גבוהה. שנית, קיבלנו שיעור כפול, גם על חיות וגם קצת ספורט. בזמן הקריאה כדאי לתת לילד להתנסות ולחוות כמו נוגה לחקות את החיות, לא רק בקולות, בהרבה תנועה. בעייני זהו ספר שמתאים יותר לקריאה במשך היום שיש אנרגיה להוציא.

 

ספרים לגיל הצעיר – כמובן שהרשימה ארוכה, אישית אני מאוד אוהבת את הספר "הבית של יעל" של מרים רות הנפלאה, איורים אורה איל.  הורים רבים חוששים כי בעקבות קריאת הספר הילד יחפש לעצמו "בית" ועלול להכניס את עצמו למצב מסוכן. אין מה לחשוש, עלינו לעשות את התיווך הנכון, המסר של הספר הוא לא להיכנס לארגזים נטושים, המסר הוא חשיבות הפינה השקטה, המקום שמותר ואפשר להיות בו לבד, מבחירה, לחשוב, לשחק ולהתמודד בכוחות עצמי.

ממליצה בחום גם על ספריה של רינת הופר, ג'וליה דונלסון ואקסל שפלר.
קריאה מהנה 

מאמרים נוספים לקריאה

אכילה | שינה | גדילה

הזנה בשנה הראשונה, קפיצת גדילה ושינה בלילה.  אז מה הקשר בין אוכל, גדילה ושינה? מה יותר חשוב? מה משפיע על מה? ואיך אנחנו יכולות לעזור

קראו עוד
גמילה מחיתולים עדי לוקסנבורג

 גמילה מחיתולים

או למה חשוב לגמול רק שהילד באמת בשל?  100% מהילדים בעולם נולדים מרטיבים!!!  ואם אתם אנשים שסטטיסטיקות מרגיעות אותם אז קחו עוד נתון:  בעיית גמילה

קראו עוד

לא אכל? לא סוף העולם

"לאכול בשביל לחיות או לחיות בשביל לאכול?" מרבית האוכל שאנו צורכים במשך היום איננו מענה ביולוגי לרעב, אלא אכילה רגשית. אם היינו אוכלים רק מה שאנחנו

קראו עוד

SHARING IS CARING

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on whatsapp