מאת: עדי לוקסנבורג

מאת: עדי לוקסנבורג

אכילה | שינה | גדילה

הזנה בשנה הראשונה, קפיצת גדילה ושינה בלילה. 

אז מה הקשר בין אוכל, גדילה ושינה? מה יותר חשוב? מה משפיע על מה? ואיך אנחנו יכולות לעזור לתינוק לעשות בכל הדבר הזה סדר. 

נתחיל בקצת סדר במושגים: 

הזנה – בחצי השנה הראשונה לחיים תינוקות ניזונים מחלב אם ו/או תמ"ל. בין גיל ארבע לחמישה חודשים, התינוק מתחיל לטעם בהדרגה ירקות ופירות טחונים (בהתאם להמלצות משרד הבריאות ). כעבור חודשיים מתחילת הטעימות נרצה שהתינוק יבסס לפחות ארוחת מוצקים אחת ביום אם לא שתיים. עד גיל שנה, התינוק ייחשף לעוד מגוון של אוכל מוצק: חלבונים מן החי ומן הצומח, שומנים מסוגים שונים, פחמימות וסוכרים, בהתאם להעדפות והחלטות ההורים. (למעט דבש וחלב ניגר). 

שינה – במהלך השנה הראשונה התינוק צריך לישון והרבה! בזמן השינה מופרשים הורמוני הגדילה והמוח מתפתח, זוהי תקופה קריטית בה התינוק צריך לישון בממוצע 13-18 שעות ביממה. כל מי שמעוניינת לבדוק, שימי לב – סופרים רק שינה של חצי שעה ומעלה.  

גדילה – עלייה במשקל איננה המדד היחיד לגדילה תקינה. עקומת הגדילה של תינוקות בשנה הראשונה מורכבת משלושה פרמטרים שצריכים לעלות בקצב דומה ובהתאמה: גובה, משקל והיקף ראש. רוב הגדילה נעשית בזמן שינה ותלויה כמובן בהזנה נכונה המכילה את כל הויטמינים, המינרליים ואבות המזון שהגוף זקוק להם שנמצאים בתמ"ל או חלב אם. חשוב לציין כי הרכב חלב האם מושפע מתזונת האם שצריכה להיות גם היא עשירה, בריאה ומגוונת. 

תינוקות נולדים עם מנגנון רעב ושובע מושלם וברוב המקרים יכפילו את משקל הלידה עד גיל 4 חודשים ולא חצי שנה כפי שנהוג לחשוב.

בשלושת החודשים הראשונים תינוקות אוכלים וישנים ללא סדר הגיוני, אין הבחנה בין יום ולילה ומחקרים אחרונים שנעשו בנושא גילו כי אין לנו איך לגרום לתינוק לישון לילה שלם או לארגן לו"ז קבוע סביב ארוחות ושינה. 

מגיל ארבעה חודשים מתחילה להתפתח אבחנה ביום ולילה, השינוי הראשון שנראה בשינה וכפועל יוצא מכך גם בשינה זה שהתינוק מייצר שינה רצופה של 4-6 שעות, בדרך כלל בתחילת הלילה. פתיחת הפער מתאפשרת הודות להורמון המלטונין שמופרש החל מגיל 5 חודשים ויחד עם זאת תלוי מאוד בהזנה והשובע שהתינוק צבר במשך כל היום ולא רק בארוחה האחרונה. ולכן, העשרת הארוחה האחרונה בדייסה או מתן בקבוק/הנקה רגע לפני השינה איננה הכרחית ואיננה עוזרת. 

 

מגיל חצי שנה, בהינתן שיש לתינוק סדר יום קבוע, רוב השינה שלו תתרכז בלילה. האכלות לילה מומלצות עד גיל שנה לפחות. 

עובדה מעניינת, תינוקות שמתחילים לאכול מוצקים ומבססים ארוחות, ייתכן שיעלו את מספר הקימות שלהם בלילה לאכול. מדוע? התשובה היא פשוטה. אמנם הם אוכלים את המנה שלהם מבחינה קלורית, אך מבחינה תזונתית, גם מרק עשיר ביותר לא תמיד משלמים לתינוק את סך הערכים התזונתיים שהוא צריך לקבל ולכן, יקום יותר בלילה על מנת לכל זאת בהנקה/בקבוק. 

מכירים את זה שאתם קמים בבוקר ונראה כאילו הילד גדל בלילה?

אז זהו שזה בדיוק זה!

מחקרים חדשים מראים כי עקומת הגדילה היא לא מה שחשבנו. נהוג לחשוב שאם תינוק גבה ב-2 סנטימטר בשבועיים נניח, אז כל לילה הוא גדל טיפה.

אז זהו שלא.

המונח קפיצת גדילה, הוא בדיוק זה.

הגדילה קורת בקפיצות, כלומר 24 שעות בהן התינוק צומח בפעם אחת בכמה מילימטרים עד 1.65 ס"מ. לאחר מכן, יכולים לעבור בין 2 ל-28 יום עד הקפיצה הבאה.

דבר נוסף שמחקרים מראים: במהלך היממה הזאת דפוסי ההתנהגות של התינוק משתנים.

השינה משתנה, הרעב משתנה ואפילו מצב הרוח שעלול להיות מלווה בהתקפי זעם ובכי בלי פוסקים.

אז בפעם הבאה שאתם חווים יום/לילה קשים ויוצאי דופן עם התינוק, דעו במה מדובר.

ראשית, במידה ואין חום או סימנים אחרים, אין צורך לרוץ לרופא.

שנית, שמחו על כך שהתינוק צומח וגדל.

שלישית, עטפו את הילד בהמון חום ואהבה שכן הוא פיזית עובר משהו לא נעים אבל חשוב לאין שיעור.
הסתקרנתם? נסו לנהל יומן מעקב, מדידת אורך תינוק בבית היא קצת קשה אבל תוכלו למדוד היקף ראש, שזה קצת קל יותר, כל כמה ימים וכך לדעת אם זאת אכן הייתה קפיצת גדילה או שמדובר במשהו אחר.

 

מאמרים נוספים לקריאה

סדר יום לתינוק

תינוק חדש הגיע הביתה וכל הסדר משתבש, הוא ער בלילה וישן ביום, אוכל ללא סדר ולא הפסקה ורגעי האושר שלנו מתחלפים מכוס יין לקקי בחיתול.

Read More »

אכילה רגשית והרגלי אכילה

"לאכול בשביל לחיות או לחיות בשביל לאכול?" מרבית האוכל שאנו צורכים במשך היום איננו מענה ביולוגי לרעב, אלא אכילה רגשית. אם היינו אוכלים רק מה שאנחנו

Read More »

SHARING IS CARING

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on whatsapp